Základní škola Pardubice-Dubina,
Erno Košťála 870

Před zahájením školní docházky

Vážení rodiče, víte, jak  pomoci svým dětem před zahájením školní docházky?

•  Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte, projevujte vstřícnost a přívětivé chování.

•  Vyprávějte  dítěti  a  čtěte  mu  –  televize,  video  či  audiokazeta  nenahradí  lidské  slovo  a osobní kontakt.

•  Pověřujte  dítě  drobnými  úkoly  a  domácími  pracemi  –  pěstujte  tak  jeho  samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.

•  Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí zvířat i rostlin  –  vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.

•  Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.

•  Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře,  dole,  vlevo, vpravo,  vpřed, za  –  výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.

•  Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování  –  příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.

•  Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou  –  ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní,  čas  pravidelného  ukládání  k večernímu  spánku  zmírní každodenní  stres  pro děti,  zákonné  zástupce  i  pedagogy,  připravujte  dítě  na  to,  co  ho  čeká  nového  v  době  školní docházky.

•  Vytvářejte  sociální  situace,  kdy  se  dítě  učí  jednat  s jinými  lidmi  -  uplatňovat  základní společenská  pravidla  při  jednání  s lidmi,  vyřizovat  drobné  vzkazy,  nebát  se  komunikace  ve známém prostředí apod.

 

 

Desatero pro rodiče

1.  Dítě  by  mělo  být  dostatečně  fyzicky  a  pohybově  vyspělé,  vědomě  ovládat  své  tělo,  být samostatné v sebeobsluze

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

•  pohybuje  se  koordinovaně,  je  přiměřeně  obratné  a  zdatné  (např.  hází  a  chytá  míč,  udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)

•  svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)

•  je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek)

•  zvládá  samostatně  osobní  hygienu  (používá  kapesník,  umí  se  vysmrkat,  umyje  a  osuší  si  ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)

•  zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)

•  postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)

2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

•  zvládá odloučení od rodičů

•  vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas

•  projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách

•  ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)

•  je si vědomé zodpovědnosti za své chování

•  dodržuje dohodnutá pravidla

3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

•  vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)

•  mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.

•  mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)

•  rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí

•  má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno

•  přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla

•  pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)

•  používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)

•  spolupracuje ve skupině

4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

•  je zručné při zacházení s předměty  denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi,  modeluje,  stříhá,  kreslí,  maluje,  skládá  papír,  vytrhává,  nalepuje,  správně  otáčí listy v knize apod.)

•  zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)

•  tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím

•  vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)

•  umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh,  trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)

•  rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)

•  řadí zpravidla prvky zleva doprava

Autor: Webmaster, poslední aktualizace: 02. 11. 2015