Základní škola Pardubice-Dubina,
Erno Košťála 870

Dj - data a info z 8.r.

Opakování učiva 8. ročníku - shrnutí str. 6 -9

 

Období baroka - náboženská nesnášenlivost, špatné postavení poddaných   x   rozvoj obchodu, manufaktur

 

Období osvícenství - prosazování lidského rozumu, snahy o reformy, které vyústily v revoluce

 

Francouzská revoluce s heslem ‘rovnost, volnost, bratrství’ byla první v řadě mnoha dalších revolucí (1848, 1849), národy se radikalizovaly, začaly se formovat novodobé národy

 

Došlo k rozvoji vědy, techniky i vzdělanosti.

 

Došlo k změnám v politickém uspořádání zemí - např. sjednocení Německa, Itálie, na čas vymizení Polska, osamostatnění Řecka… 1867 vzniklo Rakousko - Uhersko jako federalizovaný stát.

 

Sociální problémy vedly k vzniku organizovaného dělnického hnutí.

 

Čechy - rozvoj českojazyčného školství, rozvoj spolkové činnosti a ženských hnutí.

 

1914 - spory mezi velmocemi přerostly v celosvětový konflikt

-Češi se rozešli s ideou federalizované monarchie (svou roli hrál i politický a vojenský zahraniční odboj)

 

Konec války - rozsáhlé změny na mapě (včetně držby kolonií), vznik Československa, ale i růst hospodářské krize, napětí a nacionalismu.

Autor: herynkova@zsdubina.cz, poslední aktualizace: 09. 09. 2022