Základní škola Pardubice-Dubina,
Erno Košťála 870

Komuniké - stávka 27. 11. 2023

Předpokládáme, že jste již slyšeli o stávce, která se chystá na 27. listopadu napříč školami i průmyslem. Rád bych Vám na následujících řádcích vysvětlil naše důvody, proč se k ní hodláme připojit.

Je pochopitelné, že se v časech krize vláda snaží šetřit, nicméně „úspory“, které by měly dopadnout na školství přestavují vážnou hrozbu pro jeho další fungování. Pokud by byly dovedeny do podoby, kterou si ministr Bek představuje, pak se posuneme o dvacet let nazpět a mnohé z toho, co jsme dokázali vytvořit bude opuštěno. Žijeme v době, kdy naše ekonomika prožívá obtížný přerod z „montovny“ na „mozkovnu“. Abychom tohoto cíle dosáhli potřebujeme technologické firmy, které budou zaměstnávat kvalitně vzdělané lidi. Pokud však v zájmu krátkodobých úspor snížíme kvalitu vzdělání, těžko budeme schopni v budoucnu tohoto cíle dosáhnout.

Plány, které ministerstvo školství, respektive vláda připravuje, budou mít přímý dopad na Vás a Vaše děti. Prvním z nich jsou velice nízké platy v nepedagogických profesích (uklízečky, kuchařky, školníci). Není potřeba být ekonomickým expertem, aby si člověk uvědomil, že pokud v komerční sféře tito lidé dostanou zaplaceno znatelně lépe, pak je asi na školách nikdo neudrží. Nabízí se tak snadná otázka, kdo vlastně bude vařit ve školních jídelnách?

Do podobné situace se nyní dostávají i školní psychologové. Na jedné straně máme prokazatelné výzkumy hovořící o nárůstu psychických problému u dětí a na druhé už nyní nedostatečné počty školních psychologů. A opět, zhoršení jejich finančních podmínek situaci rozhodně nezlepší.

Dalším problémem je snížení indexu zvaného PHmax. Ten, zjednodušeně řečeno, stanovuje strop určující počet odučených hodin. To bude znamenat nejen snížení počtu odučených hodin, ale také může snadno vést ke snížení počtu lidí, kteří je budou učit. Mimochodem, je to poměrně cynické řešení problému s nedostatečným počtem učitelů. Pokud jejich místa nebudou, tak přeci nechybí a úspora je na světě.

Snížení počtu odučených hodin pak povede k rušení menších výukových skupin, které se velice osvědčily při výuce cizích jazyků a dnes jsou běžně aplikovány i na matematiku a český jazyk. Zde reálně hrozí snížení kvality poskytovaného vzdělání. Čistě matematicky, při práci s polovinou třídy má učitel na každého žáka dvojnásobné množství času. Výuka se stává efektivnější a zároveň to výrazně zlepšuje vztahy mezi učiteli a žáky, což se sekundárně projeví i v další práci ve škole…

Posledním problémem je výše samotných učitelských platů. I přes to, že média s oblibou informují o platech, které se pohybují na hranici 50 000Kč, tak reálné platy jsou někde jinde. Pokud se budeme bavit o mladých učitelích okolo 35 let, tak jejich platy se pohybují mezi 27-35 000Kč čistého. S ohledem na to, že průměrný věk v učitelských sborech je podstatně vyšší, nabízí se otázka, kolik lidí zde bude k dispozici za dvacet let? Pokud jsou reálně platy učitelů srovnatelné s dělnickými platy v automobilovém průmyslu, pak školy jen těžko přilákají mladé vysokoškoláky, kteří mohou nalézt uplatnění kdekoliv jinde za výhodnějších podmínek.

Je samozřejmé, že výše psané potíže se projeví na každé škole s různou intenzitou a v různém čase. To je dáno odlišnou kondicí a situací každé školy. Jisté však je, že se projeví – tedy za předpokladu, že nezasáhneme a něco nezměníme. Neochota politiků naslouchat a spolupracovat na řešení nás proto vede ke krajnímu řešením, kterým je právě stávka. Přáli bychom si, abyste nás vnímali jako své spojence, protože máme společný cíl. Chceme, aby Vaše děti byly úspěšné a rádi bychom udělali vše proto, abychom jim v tom pomohli. Úspěšní můžeme být jenom tolik, nakolik budeme jednotní.

Velice Vám děkujeme za pochopení.

Mgr. Jakub Ošlejšek

Autor: pravec@zsdubina.cz, poslední aktualizace: 22. 11. 2023