Základní škola Pardubice – Dubina, Erno Košťála 870
„Non schoale sed vitae discimus. Neučíme se pro školu, ale pro život.“
(Seneca Lucius Annaeus)
Základní škola Dubina je „vzdělávající a vzdělávající se školou“. Hlavním faktorem pro efektivní a kvalitní školu jsou její žáci a zaměstnanci. Pro další rozvoj školy je nutné rozvíjet kulturu školy, motivovat žáky, rodiče i zaměstnance, neboť jen spolupracující tým nadšených, kvalitních a schopných lidí, jejich pozitivní přístup je cestou k naplnění strategie, cílů a vizí školy. Při stanovení strategie rozvoje školy musíme vždy citlivě vážit potřeby, zájmy, přání žáků a rodičů na jedné straně a poslání, cíle, zájmy a funkce základní školy na straně druhé s přihlédnutím k novým principům národní koncepce vzdělávání. Dubinská škola se v současné době stala přitažlivou nejen pro své žáky a jejich rodiče, ale i pro své zaměstnance. V dalším období rozvoje školy bych chtěla navázat na předchozí období a inspirovat se z dosažených úspěchů. Chtěla bych pokračovat v rozvoji a efektivním propojení tradiční školy a školy moderního typu užívající nové informační technologie, metody a formy práce. Měla by být školou, která poskytuje žákům základní vzdělávání v rámci celoživotního vzdělávání, připravuje žáky pro další studium i pro život v nové otevřené Evropě a zajišťuje jejich osobnostní růst. Tato škola by měla být perspektivní i pro své zaměstnance, kteří zde budou rádi pracovat a budou motivováni k dalšímu profesnímu růstu. Tyto stanovené cíle jsou v souladu s pojetím školního vzdělávacího programu Klíč k vědění. Pro stanovení zvolené strategie rozvoje školy si musíme uvědomit, že škola je ovlivňována vnějším i vnitřním prostředím.
Vnější prostředí
Základní škola Pardubice-Dubina patří do vzdělávací soustavy státu řízené MŠMT. Škola zaujímá postavení samostatného právního subjektu (příspěvková organizace) zřízeného Statutárním městem Pardubice. Nalézá se na území Městského obvodu Pardubice III. V tomto městském obvodu se nachází další základní škola a tři mateřské školy, s kterými škola udržuje vztahy vzájemné spolupráce. Na vysoké profesionální úrovni je úzká spolupráce s Městským obvodem Pardubice III, Magistrátem města Pardubice, Městskou policií Pardubice, Krajským úřadem Pardubice a Úřadem práce Pardubice. Partnery školy jsou i střední školy a učňovská zařízení v regionu. Ve škole pracuje školská rada. Škola se pravidelně prezentuje v radničních zpravodajích města a městského obvodu, velmi kvalitními webovými stránkami školy a spoluprací s médii.
Vnitřní prostředí
ZŠ Pardubice-Dubina je plně organizovaná škola, která slučuje základní školu, školní jídelnu a školní družinu. Hlavní činností školy je výchova a vzdělávání žáků ve věku 6 až 15 let v rámci povinné devítileté školní docházky. Škola vyučuje podle Školního vzdělávacího programu Klíč k vědění. Škola se nachází na sídlišti Dubina a je koncipována do 5 pavilonů, pavilon I. stupně a školní družiny, pavilon II. stupně, pavilon školní jídelny, pavilon šaten a pavilon 3 tělocvičen. Pavilony školy jsou po celkové rekonstrukci. Škola má 24 kmenových tříd, všechny kmenové třídy i odborné učebny jsou vybaveny interaktivními tabulemi nebo dataprojektory s projekční plochou. Dále využívá odborné učebny, hudební sál, počítačové učebny, Lego učebnu a učebnu klávesových nástrojů. K vybavenosti školy náleží nově zrekonstruované školní hřiště, zelená učebna a odpočinkově relaxační místo. V areálu školy má detašované pracoviště ZUŠ Pardubice-Lonkova. Škola nabízí žákům i veřejnosti v rámci doplňkové činnosti a činnosti ŠD široké spektrum zájmových kroužků a vzdělávacích kurzů. Na škole pracuje žákovský parlament. Ve škole pracuje vyrovnaný profesionálně zdatný tým kvalifikovaných pedagogů. Škola je velmi dobře materiálně vybavena, má dobře fungující zázemí.
Strategické cíle rozvoje školy
-
Vzdělávání podle Školního vzdělávacího programu základního vzdělávání Klíč k vědění
-
Rozvoj a podpora osobnosti, talentu a zájmu každého žáka
-
Evaluace a hodnocení práce a výsledků vzdělávání žáků
-
Profesní a osobnostní růst učitele, posílení role a motivace učitelů
-
Image školy – prohloubení a rozvoj spolupráce s rodiči a veřejností a ostatními školami na principech partnerství
-
Zlepšení materiálního vybavení a estetického prostředí areálu školy
Realizační plán zvolené strategie
-
vzdělávání podle Školního vzdělávacího programu základního vzdělávání Klíč k vědění
Školní vzdělávací program Klíč k vědění, jehož motto je „Vědění je poklad – klíčem k němu je škola“, naplňuje hlavní cíle národní politiky vzdělávání a je plně v souladu s upraveným RVP ZV platným od 1. 9. 2017.
V této oblasti se zaměřím na tyto hlavní cíle:
-
poskytování kvalitních základů všeobecného vzdělání;
-
průběžnou práci na inovacích školního vzdělávacího programu a na strategiích jeho rozvoje, na základě zkušeností pracovníků, v závislosti na skladbě žáků, identifikaci a vyhodnocování silných a slabých stránek školy;
-
vzdělávání a výchovu žáků pro běžnou realitu všedního života;
-
vytváření srozumitelné, zajímavé a reálné vzdělávací nabídky, která bude věkově přiměřená,
-
rozvíjení čtenářské, matematické a sociální gramotnosti,
-
rozvíjení klíčových kompetencí v oblasti komunikace v cizím jazyce, využívání informačních a komunikačních technologií, na rozvoj znalostí o evropském společenství a zvýšení zájmu o technické předměty a matematiku;
-
rozvíjení čtenářské gramotnosti a finanční gramotnosti;
-
zajištění rovných příležitosti pro všechny žáky, systematickou identifikaci individuální potřeby žáků při vzdělávání, spolupráci s odbornými pracovišti,
-
vytváření vlastní strategie práce s dětmi s potřebou podpůrných opatření, průběžné vyhodnocování její účinnost,
-
vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v souladu s doporučeními PPP a s ohledem na individuální možnosti každého žáka;
-
cílený výběr metod práce ve vyučování s ohledem na individuální možnosti žáka;
-
zohledňování potřeb a možností žáků při dosahování cílů základního vzdělávání;
-
vytváření příznivého sociálního, emocionálního a pracovního klimatu;
-
zajištění větší dostupnosti výpočetní techniky během vyučování i po vyučování;
-
podporu výuky přírodovědných, technických předmětů a cizích jazyků.
Prostředky k dosažení cílů:
-
dlouhodobé vzdělávaní pedagogického sboru zaměřené na naplňování klíčových kompetencí, činnostního učení, průřezových témat a dodatků úprav ŠVP apod.;
-
využívání klasických i moderních forem a metod výuky;
-
aktivní využívání výukových modulů a DUM vytvořených v rámci projektů ESF OP VK;
-
nabídka volitelných a nepovinných předmětů zaměřených na oblasti, ve kterých by se škola měla profilovat – matematika, přírodovědné předměty, rozvíjení informačních dovedností, výuka cizích jazyků, sport;
-
doplnění vzdělávacího obsahu o aktuální a důležitá témata, která vyplývají z upraveného RVP ZV
-
dopravní výchova, čtenářská gramotnost, finanční gramotnost, ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, obrana vlasti, korupce, sexuální a rodinná výchova; plavání
-
zadávání zajímavých úloh, vedení k samostatnému vyhledávání informací;
-
rozvíjení čtenářské gramotnosti, oživení tradice práce s knihou, zřízení čtenářských koutků ve třídách, realizace programu „Čteme spolu“, „Pasování na malé čtenáře“, projekty a spolupráce s městskou knihovnou;
-
rozvíjení finanční gramotnosti; projektové dny k dané tématice na 2. stupni; přiměřená integrace rozpracování problematiky do předmětů na 1. stupni;
-
navázání kontaktu se školou v anglicky a německy mluvících zemích, zapojení do projektu ERASMUS +, TANDEM;
-
zabezpečení moderních učebních pomůcek, interaktivních výukových programů a knižních publikací využitelných při nových formách a metodách práce;
-
partnerství v projektech Podpora technického vzdělávání;
-
pokračování v pořizování ICT techniky do kmenových tříd 2. stupně – interaktivní dataprojektory, tablety;
-
zpřístupnění počítačových učeben v odpoledních hodinách.
-
Rozvoj a Podpora osobnosti, zájmu a talentu každého žáka
Hlavním úkolem tohoto cíle je vychovávat žáky tak, aby byli připraveni pro běžnou realitu všedního života. Zaměřit se na výchovu elementárních etických vlastností a vést žáky k slušnému chování, k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, učit je žít společně s ostatními. Účinnou motivací vzbuzovat zájem o celoživotní učení.
V této oblasti se zaměřím na tyto hlavní cíle:
-
vedení žáků k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem;
-
pokračovat v budování pozitivního vztahu žák – učitel; učitel – rodič; žák – žák;
-
týmovou spolupráci mezi žáky rozvíjet v ovzduší tolerance, radosti z úspěchů;
-
mezipředmětové integrace průřezových témat ve výuce;
-
osvojení vědomostí a dovedností, které přispějí k uplatnění žáků na trhu práce, a probouzení zájmu o celoživotní učení;
-
cílený výběr metod práce ve vyučování s ohledem na individuální možnosti žáka;
-
zohledňování potřeb a možností žáků při dosahování cílů základního vzdělávání;
-
vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v souladu s doporučeními PPP a s ohledem na individuální možnosti každého žáka;
-
prosazování zdravého životního stylu; prevence sociálně patologických jevů;
-
nabídku sportovních, zájmových a volnočasových aktivit.
Prostředky k dosažení cílů:
-
podpora dalšího vzdělávání pedagogů a přednášek zaměřených na změnu postojů a vztahů mezi učiteli a žáky;
-
rozvoj talentů a zájmů o jednotlivé obory, realizovat flexibilní diferenciací;
-
organizování cílených a tematických exkurzí, výletů, besed, přednášek a seminářů;
-
dodržování třídních úmluv o jednání a chování;
-
realizace pedagogické diagnostiky, sociometrie vztahů v třídních kolektivech;
-
zdravý životní styl, prevence sociální patologie, region, multikulturní problematika - projekt EDISON, adaptační pobyty při přechodu žáků na 2. stupeň apod.;
-
aktivní trávení přestávek, preventivní programy odborníků;
-
kompenzace jednostranného zatížení organismu při vyučování;
-
využití areálu školy pro volnočasové aktivity žáků v odpoledních hodinách – zájmové kroužky, vzdělávací kurzy.
-
Evaluace a hodnocení dosažených výsledků vzdělávání žáků
Hodnocení školy i žáků musí být objektivní a nezkreslenou informací o jejich činnosti. Hodnocení je zpětná vazba o zvládnutí problematiky, informace o tom, jak dovede žák zacházet s tím, co se naučil, v čem se zlepšil a v čem ještě chybuje. Škola je subjektem zodpovědným za to, jak učí a vychovává. Důležitým prvkem strategie školy je proto i systematické hodnocení dosažených výsledků, aby byla zajištěna kvalita a efektivita vzdělávací práce.
V této oblasti se zaměřím na tyto hlavní cíle:
-
prosazování změn v hodnocení žáků a realizace průběžné diagnostiky;
-
budování fungujícího systému měření výsledků vzdělávání;
-
realizování hodnotících testů externího i interního charakteru;
-
zkvalitnění přípravy žáků na profesní orientaci.
Prostředky k dosažení cílů:
-
pokračování ve spolupráci s ČŠI – testování NIQES, SCIO;
-
implementace výsledků testování PISA do výuky;
-
ohodnocení výsledků i úsilí, podpora sebehodnocení;
-
organizování individuálních konzultací, intenzivních příprav na přijímací řízení;
-
organizování školních kol soutěží, cílená příprava žáků na olympiády a soutěže mimo rámec školy;
-
pololetní zhodnocení výsledků - podklad pro cílené plánování vzdělávání do dalšího pololetí;
-
snižování počtů neúspěšných žáků individuálním přístupem a pomocí;
-
omezit neprospívající na minimum, poskytování prostoru pro opravu nezdařených výkonů;
-
vyhlášení měsíce září jako rozjezdového bez špatných známek.
-
profesní a osobnostní růst učitelů, Posílení role a motivace učitelů
Prioritou školy v této oblasti je rozvoj současného týmu kvalitních a sehraných pedagogů, kteří splňují kvalifikační požadavky. Zaměřím se na přípravu podmínek na implementaci kariérního řádu do praxe a posilování pozitivní motivace zaměstnanců.
V této oblasti se zaměřím na tyto hlavní cíle:
-
stabilizaci a rozvoj kvalifikovaného pedagogického týmu;
-
podporu odborného růstu pedagogických pracovníků;
-
výběr nových pedagogických pracovníků;
-
motivace k práci a rozvoji školy;
-
vytváření vhodného pracovního prostředí - podporu atmosféry klidu a tolerance ve vzájemných vztazích zaměstnanců;
-
týmovou spolupráci, promyšlené a rovnoměrné delegování úkolů;
-
veřejnou prezentaci úspěchů pedagogů;
-
hodnocení a sebehodnocení vykonané práce.
Prostředky k dosažení cílů:
-
DVPP a odborný růst učitelů realizovat v souladu s jejich zájmy a přínosem pro školu;
-
preference studia dalšího vzdělávání v oborech, které budou přínosem pro školu (ICT technologie, finanční gramotnost, čtenářská gramotnost, nové formy a metody práce, prevence patologických jevů, komunikace);
-
preference školení celé sborovny (management třídy, problémový žák ve výuce atd.);
-
pokračování v osvědčeném způsobu výběru nových pracovníků – životopis – pohovor - příprava a realizace vyučovací hodiny;
-
vytváření kulturního prostředí pro práci učitelů – vybavení kabinetů, sboroven, podpora a rozvoj týmové spolupráce, vzájemná hospitační činnost učitelů;
-
pokračování v ročním hodnocení a sebehodnocení pedagogických pracovníků podle stanovených kritérií.
-
podporovat zapojení pedagogů do národních a mezinárodních projektů,
-
provádět systematické hodnocení práce pedagogů, zajišťovat jim zpětnou vazbu o kvalitě jejich práce, plánovat jejich profesní rozvoj,
-
podporovat aktivitu pedagogů v získávání a rozšiřování odborné kvalifikace,
-
promyšleně a rovnoměrně delegovat jednotlivé úkoly na zaměstnance, podněcovat jejich rozvoj,
-
motivovat zaměstnance průhledným a jasným systémem vyplácení mimotarifních složek platu, možnostmi odborného rozvoje,
-
vypracovaný kontrolní systém uplatňovat ve všech oblastech činnosti školy, hodnotit profesionalitu přístupu zaměstnanců k plnění pracovních povinností, přístup k potřebám rodičů a žáků, vzájemnou spolupráci pedagogů,
-
v systému odměňování podporovat realizaci ŠVP,
-
další vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na společné vzdělávání celého pedagogického týmu, dále se zaměřit na získávání oprávnění k výkonu specializovaných činností.
-
IMAGE ŠKOLY - Prohloubení a rozvoj spolupráce s rodiči, veřejností a ostatními školami na principech partnerství
Nejdůležitějším prvkem tohoto cíle je naplnění trendu otevřenosti: být informačním a vzdělávacím centrem ve svém okolí, nabízet prostor k volnočasovým aktivitám svých žáků i veřejnosti, aktivně komunikovat se zákonnými zástupci a ostatními institucemi na principech partnerství, neuzavírat se před informacemi. Mým záměrem je prezentovat veřejnosti školu nejenom jako instituci, ale dokazovat, že je živým organismem, který se vyvíjí a reaguje na změny ve společnosti. Naplňování tohoto principu pozitivně ovlivňuje i výchovu a vzdělávání žáků.
V této oblasti se zaměřím na tyto hlavní cíle:
-
spolupráci se zákonnými zástupci rozvíjet na základě partnerství;
-
rozvoj spolupráce se školami v blízkém okolí;
-
mezigenerační propojení a spolupráce v oblasti výchovy a vzdělávání;
-
propojení života školy s životem obvodu, ve kterém se nachází;
-
informování veřejnosti o aktivitách a činnostech školy;
-
zřízení Školního informačního kanálu.
Prostředky k dosažení těchto cílů:
-
informování rodičů o průběhu vzdělávání a výchovy žáků na třídních schůzkách, konzultačních dnech, prosazování přítomnosti žáka na těchto jednáních;
-
zjišťování spokojenosti žáků a rodičů se školou, přijímání námětů pro zlepšení;
-
pokračování v rozšiřování a zkvalitňování informací o aktivitách a úspěších školy prostřednictvím internetových stránek, Dubovin, radničních zpravodajů, denního tisku a médií;
-
aktivní spolupráce s předškoláky a seniory – „starší učí mladší“ (četba, příprava na školu, vzájemné návštěvy, adopce seniora rodinou)
-
udržování a rozvíjení aktivní spolupráce s MŠ ve spádové oblasti (vzájemné návštěvy, dny otevřených dveří se zapojováním dětí do aktivit školy, využívání tělocvičen atd.);
-
rozvíjení spolupráce se školním psychologem, zapojení externích specialistů do vzdělávání a výchovy žáků – besedy, exkurze, tvořivé dílny;
-
spolupráce se školskou radou a školním žákovským parlamentem, zřizovatelem, krajským úřadem, městským obvodem, městskou policií, městskou knihovnou;
-
pokračování v tradičních akcích školy „Loučení se školou“, slavnostní vyřazení žáků 9. ročníků, „Vítání podzimu“ atd .
-
zpřístupnění multimediální učebny a školního hřiště pro veřejnost (besedy, kultura, informatika, počítačové kurzy pro seniory).
-
-
Zlepšení materiálního vybavení a estetického prostředí areálU školy
Vhodné pracovní prostředí vybavené funkční didaktickou, multimediální, pracovní technikou a moderními učebními pomůckami rozvíjí a podporuje tvůrčí podmínky pro činnost žáků i zaměstnanců školy.
V této oblasti se zaměřím na tyto hlavní cíle:
-
regeneraci zeleně v celém areálu školy;
-
zlepšování prostředí v areálu školy, oprava dlažby, pořízení relaxačních prvků na nádvoří;
-
pořízení pergoly nad zelenou učebnou , relaxačně odpočinkového místa;
-
modernizace a rekonstrukce školní jídelny, tělocvičen;
-
pořízení nových učebních pomůcek, ICT techniky (interaktivní tabule, dataprojektory, vizualizéry, tablety, výukové programy v síťových verzích), nábytek, podlahové krytiny,
-
rekonstrukce odborných učeben, zřízení venkovního výtahu u pavilonu B.
Prostředky k dosažení těchto cílů:
-
jednání se zřizovatelem školy o celkové rekonstrukci školní jídelny, renovaci tělocvičen;
-
monitoring jiných zdrojů pro další zlepšení prostředí areálu školy;
-
dokončení výzdoby chodeb a vestibulu pavilonu A (čtvero ročních období, letem světem);
-
vyhledávání sponzorů, získávání dotací, reakce na vypisované granty, sledování vyhlášení výzev ESF v období 2017-2020.
V dalším období bych chtěla vést a rozvíjet tuto školu nastaveným směrem s cílem udržet vysoký standard ve výchovné a vzdělávací práci pedagogů, rozvíjet příznivé klima školy, korektní vztahy mezi zaměstnanci školy, žáky a jejich rodiči. Chtěla bych pokračovat v trendu stálého zlepšování prostředí a vybavenosti školy. Při realizaci této strategie budu vycházet z toho, co je již praxí osvědčené, využiji silných stránek školy a budu se snažit překonat některé zaběhnuté stereotypy, které nejsou efektivní.
………………………………………………………..
Mgr. Bc. Ludmila Kozáková